איזה קידום מתאים יותר לעסק שלך? גוגל או פייסבוק.

אז נתחיל ונגיד שאין דבר כזה יותר מדי קידום, בתנאי שהמערך נבנה עם חכמה וחשיבה מוקדמת, קידום מרובה ערוצים דווקא יכול להיות יעיל יותר בבנייה חכמה.
אז לפני שנוכל לדעת איזה סוג קידום מתאים לעסק הפרטי שלך נתחיל במעבר על כמה הגדרות קידום בסיסיות:

"מאמר זה נכתב כולו ע"י Astratego. המציעים פתרונות שיווק ומכירה לבעלי עסקים בכל הגדלים. ניתן לבקר באתר הרשמי או בדף הפייסבוק ולקבל ייעוץ חינם למגיעים מהבלוג"
אתר – Astratego.com דף פייסבוק – facebook.com/Astratego

  • ROI – החזר השקעה – Return On Investment
  • חשיפה – כאשר מודעה נגלתה בפני גולש
  • המרה – לקוח שעשה פעולה שהוגדרה לנו כמטרה
  • אחוז המרה – Conversion Rate – אחוז הלקוחות שעשו פעולה הדף מתוך אלו שהיו בו.
  • ממילות מפתח – מילים מקודמות ע"י תקציב
  • קהל יעד – קהל המוגדר ע"י התנהגות ופעילות רצויה. – מוגדר ע"י הרשתות

אתן פה דוגמא שתמחיש שימוש במונחים האלו בכדי שהמשך הכתבה יעבור בהבנה רבה יותר.
נניח שאני מוכר מוצר שהרווח שלי עליו הוא 100 ₪.  העליתי קמפיין ברשת [נניח ברשת החיפוש של גוגל], הקמפיין קידם מילת מפתח – "ספינר". לאחר 1000 חשיפות לגולשים לקמפיין בוזבז 100 ₪ מתקציב הקמפיין. 10 לקוחות רכשו את המוצר לצורך הדוגמא.

כמות החשיפות – 1000. זה כמות הפעמים שהמודעה שלי הופיעה כתוצאה של חיפוש לקוח.

המרה – פה יש שתי שלבי המרה, כמה לקוחות ראו את המודעה בגוגל ולחצו [המרה ראשונה], וכמה אנשים שלחצו והגיעו לדף, רכשו את הספינר.[המרה שנייה].
*הגדרה נכונה ופירוק לגורמים של כל שלב יאפשר מעקב ושיפור בהתבסס על התוצאות.

אחוז המרה – מכיוון שהמטרה הסופית היא מכירה של ספינר, נתייחס לזה כשלב המרה. חשיפה של המודעה ל1000 לקוחות הובילה לקנייה של 10 ספינרים, לכן אחוז ההמרה הוא     כלומר 1%. ROI – החזר ההשקעה יחושב כרווח ממכירת המוצר פחות סכום שהוצא לצורך השגת כל הקליקים של הקמפיין.
בדוגמא הזו בוזבז 100 ₪ לטובת 10 קניות מוצר, כל קניית מוצר מניבה רווח של 100 ₪.    

בזבוז של 100 ₪ הניב הכנסה של 1000 ₪ ולכן ניתן לומר שROI הוא פי 10, 1000% וכו'.

עכשיו אנחנו מוכנים להתחיל לדבר על הדיגיטל.
אז לפני שמחליטים מהי הפלטפורמה העדיפה עלייך אמנה את היתרונות חסרונות וחולשות של כל פלטפורמה ואסכם בטיפים ודרכי שילוב פלטפורמות.

קידום בפייסבוק

אסטרטגו פתרונות שיווק ומכירה. נתוני משתמשים בפייסבוק.
יש כיום מעל ל1.39 מיליארד משתמשים פעילים, מעל 85% מתוכם משתמשים בסלולר גם כאמצעי גלישה
אסטרטגו פתרונות שיווק ומכירה. נתוני משתמשים בפייסבוק.
מעל 50% מהאנשים נכנסים לפייסבוק "כמה פעמים ביום". יותר מכל רשת חברתית אחרת. וגם וואטסאפ שלהם לא לשכוח
אסטרטגו פתרונות שיווק ומכירה. נתוני משתמשים בפייסבוק.
מעל 30 מיליון עסקים פתחו דף עסקי בפייסבוק.

החל משנת 2012 פייסבוק היא הבעלים של הפלטפורמה אינסטגרם וכל קידום ממומן שנעשה באינסטגרם מתבצע דרך מנהל המודעות של פייסבוק.

אז נתחיל בלמנות את היתרונות החשובים של קידום בפייסבוק [ואינסטגרם] :

היתרון הבולט ביותר של אופן הקידום בפייסבוק הוא אופן פילוח קהל היעד שלך. כולנו מכירים את הקונספירציה שפייסבוק מאזינים לנו, זה אמנם לא נכון אבל אכן מתבצע ניתוח של אופי הגלישה שלנו ופייסבוק מייצרים פרופיל אישיות שלנו, כך שמפרסם בפייסבוק יכול להתמקד בפרסום ל"חובבי אופנועים" לדוגמא, ופייסבוק ידעו מי הם.

יתרון משמעותי נוסף לפני שנתחיל למנות אותם אחד אחר השני הוא חדש יחסית, מדובר במודעות לידים.
מודעות לידים חוסכים קליק ללקוח ובשימוש נכון יכולות להניב הרבה לידים, בהתבסס על היתרון הראשון שמנינו.
לדוגמא, אם אני מוכר ציוד לאופנוענים ואני מעוניין לקבל פרטי אנשי קשר[ליד] בשביל לנסות ליצר מכירה, קמפיין לידים שממוקד לחובבי אופנועים יניע את פייסבוק לפרסם לאלו שיש סבירות גבוהה יותר שישאירו פרטים. ואיך פייסבוק יודעים מה הסבירות? שוב, על פי חקר הגלישה שלך, אם אתה נרשם לעיתים קרובות בכתבות, סבירות גבוהה שהכתבה תופיע מולך. ומאחר והשם, אימייל ומספר טלפון שלך מוכרים לפייסבוק, לחיצה פשוטה תעביר את הלקוח למודעת הליד בה פרטי הקשר שלו כבר מוזנים וכל שנותר לו לעשות זה ללחוץ על אישור.

יתרון אחרון שנרחיב עליו והוא בעצם מהווה את הבסיס להבדל בין קידום ברשתות חברתיות לעומת קידום ברשתות חיפוש הוא יתרון הוויזואליות. כך ניתן למשוך תשומת לב הגולש ולהעביר הרבה יותר מסרים באותה המודעה. כשחוזרים לעניין הכתבה, מה עדיף יותר לעסק שלך, קידום בפייסבוק או בגוגל? יש לשקול את עניין שפייסבוק מאפשרת להעביר מסרים בולטים וחזקים יותר מכל רשת אחרת.  לדוגמא, מאמני כושר שמפרסמים תמונות לפני ואחרי ואז מעודדים הרשמה לתכנית אישית.

בנוסף ישנם יתרונות נוספים חשובים שמהווים חשיבות במערכת הפרסום של פייסבוק:

  • פייסבוק פיקסל – אפשרות לניתוח פעולות הלקוח באתר שלך ופרסום מותאם. עוד על זה בחלק השיתוף בין הרשתות
  • מאגרי תמונות – למי שמכיר את Shutterstock, אתר לקניית תמונות. כשמפרסמים במערכת הפרסום של פייסבוק ניתן שימוש בתמונות shutterstock ללא הגבלה ישירות מן המערכת.
  • יצירתיות – מערכת הפרסום של פייסבוק מאפשרת ליצירתיות של המפרסם כלים משמעותיים מאוד כדי לייצר עניין בגולש, מצגות, סרטונים, אנימציות וכו'.
  • עוזר לקידום אורגני – קידום שמקדם את המותג של העסק גם יתרום להתחברות גולשים לדף או להירשם באתר כך שבהמשך תוכל לפרסם להם ללא עלות.

אז אחרי שמניתי בפניכם את היתרונות הבולטים של מערכת הקידום בפייסבוק אני בטוח שמתחיל לרוץ כל מיני רעיונות על איך לקדם את העסק שלכם, אבל לפני שאתם קופצים על הפלטפורמה, חשוב להסתכל גם על

החסרונות :

החיסרון הבולט ביותר בפייסבוק דווקא מתקשר ליתרון הראשון שמנינו למעלה. אז בהנחה שאנחנו מבינים שפייסבוק יודעים את אופן ההתנהגות שלנו ברשת, צריך להבין את האינטרס של פייסבוק. צדקתם, האינטרס הוא להרוויח כסף. כלומר קמפיין שלא פולח נכון יוכל להניב הרבה לייקים או תגובות אבל בפועל לא מיצר מכירות או לקוחות חדשים. והבעיה הכי גדולה של זה, זה שתמונת הלייקים יכולה לגרום לך לחשוב שהקמפיין טוב והמוצר לא. כך גם בנוגע לכל אופי קמפיין, קמפיני לידים שמייצרים אנשי קשר לא אמיתיים לגולשים שבכלל לא בתחום האינטרס שלנו. חשוב להבין איך מקדמים ואיך מפרקים כל חלק לגורמים בכדי שיהיה אפשר לדעת איפה נקודות השיפור.

עוד חסרון משמעותי הוא לאו דווקא חיסרון לכל הקוראים.  באפריל 2018 היה שימוע למארק צוקרברג מנכ"ל ומסייד פייסבוק בנוגע לחדירה לפרטיות. הטענות היו שהוא מוכר פרטים רבים מדי למפרסמים ולעסקים ובכך עובר על חופש צנעת הפרט של הגולשים. פייסבוק עברה גם את זה אבל עם שינויים מסוימים. לדוגמא, בשביל לייצר קמפיין שאוסף לידים תצטרך מסמך מדיניות פרטיות רשמי שמכסה את העסק מבחינת החוק על הכוונות של העסק לגבי פרטי איש הקשר. הגוף האחראי על הגדרת החוק נקרא GDPR והוא גם השליך על גוגל, אבל עוד על זה בהמשך. אפשרויות קידום נוספות נחסמו מפני שהיו ספציפיים מדי.

וכאן אשאיר אתכם עם השאלה, אם לבית עסק יש אפשרות לפרסם לכל האנשים שהתחתנו בחצי שנה האחרונה, האם פילוח כזה פוגע בפרטיות?

קידום בגוגל

אז כמה נתונים על גוגל כי איך אפשר שלא.

אסטרטגו פתרונות שיווק ומכירה. נתוני משתמשים בפייסבוק.
נתחיל ונגיד שגוגל הוא מנוע החיפוש הגדול בעולם, בהרבה. וככל שהזמן עובר כך הוא נהיה דומיננטי יותר.
אסטרטגו פתרונות שיווק ומכירה. נתוני משתמשים בפייסבוק.
חלוקת הכספים של גוגל מראה בבירור שתחום הפרסום הוא החלק הכי משמעותי בכל הארגון שנקרא גוגל. לדוגמא משמעותי יותר רווחי ממערכת האנדרואיד או הסלולרי החדש – Pixel או כל דבר אחר שגוגל מייצרים

בחישוב מהיר, מתוך מחזור של 75 מיליארד דולר, מנגנוני הפרסום אחראיים על 67.4 מיליארד דולר – 89% ממחזור גוגל מגיע ממנגנוני הפרסום. ובכלל, יש מעל ל2 מיליארד חיפושים בגוגל ביום ברחבי העולם.

אז אחרי שמבינים את הפוטנציאל של המנגנון בוא נבין לעומק את היתרונות של פרסום בגוגל:

היתרון הראשון אדבר עליו בקצרה כי אחריב בהמשך, גוגל הם אחראיים על שטחי פרסום באתרים רבים והבעלים הגאים של יוטיוב, לכן ניתן ליצור מערכי פרסום מתקדמים עם מערכת הפרסום של גוגל.

היתרון הנוסף ואולי הכי משמעותי של גוגל זה שאופי הקידום מסתדר עם ההיגיון באופן מושלם. הרי מה קל יותר מלהציג מודעת "מאפרת מקצועית" לאדם שכרגע יושב מול מנוע החיפוש ומחפש מאפרת מקצועית.

עוד יתרון שארחיב עליו הוא אפשרויות ניתוח המידע שגוגל מציעים לעסקים. הניתוח משמש למיטוב הקמפיינים ולרעיונות חדשים לעתיד. כך לא צריך לנחש מה הטרנד, אפשר לבדוק.

בנוסף לגוגל יתרונות נוספים :

  • בגלל גודלה וכוחה של גוגל, נדירות החברות שאין להם אינטגרציה מלאה. ניתן לייצר קמפיינים יצירתיות בשימוש מגוון כלים.
  • גוגל תג – דומה מאוד לפייסבוק פיקסל. המטרה היא לתייג אנשים שעושים פעולות מסוימות באתרים או בדפי הנחיתה שלכם, ולבנות קמפייני רימרקטינג זולים ויעילים.
  • בגלל נפח החיפוש המסיבי של גוגל, כמעט אין תקרה של לקוחות שניתן להביא. הכל תלוי בתקציב.

חסרונות:

החיסרון הבולט של גוגל זה שהוא יקר. האופן של תמחור מילת מפתח הוא בהתאם לנפח החיפוש ולכן מילת מפתח כמו "מאפרת מקצועית" שהוא נפוץ בחיפוש יכול לעלות גם 50 ₪ לקליק. [לא כל מי שנכנס קונה מן הסתם]
הצד המעודד של החלק הזה הוא שניתן לייצר אסטרטגיה בשביל למצוא מילים זולות יותר גם אם הם לא ידועות לנו. כלומר "מאפרת מקצועית בצפון במחיר טוב" הוא בעל נפח חיפוש נמוך יותר משמעותית ולכן אם הביטוי הזה אכן נכון לגבינו יהיה שווה לקדם אותו מאחר ועלות לקליק יכולה להיות קטנה מ1 ₪.

עוד חיסרון של גוגל הוא רמת המסובכות שלו. יש הרגשה שאתה אף פעם לא יודע באמת מה עוד אתה יכול לעשות שאתה לא יודע עליו. בנוסף בגלל החיפוש הגבוהה, במידה ותעשה טעות בהגדרות הקמפיין תהיה בטוח שגוגל ימצו את התקציב עד לתומו.

חיבור בין גוגל לפייסבוק:

אז לאלו ששרדו עד לחלק הזה מגיע לכם באמת את הצ'ופר של הבנה אמתית של כוח השיווק המודרני.
כיום השיווק המודרני התפתח מאוד, לכן יש לעשות יותר בשביל לייצר מכירה. כיום אנשים בודקים יותר, קוראים וכותבים תגובות יותר וחוששים יותר בעיקר.

אז כוח החיבור מגיע מהסיבה שמצליחים לעטוף חווית לקוח בצורה הטובה ביותר. עוד נתון חשוב וממשיכים.

אסטרטגו פתרונות שיווק ומכירה. נתוני משתמשים בפייסבוק.

כלומר על פי הנתונים האלו במידה ונקדם את המוצר שלנו גם בגוגל וגם בפייסבוק נוכל להיות 57.6% ממה שהגולש רואה. זה המון. ולא רק זה, נוכל לוודא באמצעות הפייסבוק פיקסל וגוגל תג שאנחנו מקדמים רק לאותם אנשים שוב ושוב. כך נחסוך עלויות ולא נצטרך לפוצץ את כל הרשת ונעלה משמעותית את אמינות המותג שלנו בעיני הגולש. לדוגמא, אם אני מוכר ציוד לאופנוענים, אוכל שכל מי שחיפש ציוד אופנוענים בגוגל ונכנס לאתר שלי יראה מודעות על כמה המוצר שלי איכותי בשבועיים הקרובים נניח. אחרי שבועיים אוכל לפרסם לו גם לקנות עם הנחה במידה וזה משתלם כמובן. אבל ניתן להבין שעסקים שמשלבים ויזואליות עם חיפוש בסיסי של הלקוח יכולים להשיג הרבה יותר. כך ניתן לתייג אנשים בגוגל ולסגור אותם בפייסבוק וההפך.

לסיכום אני רק אומר שקידום הוא משהו שצריך לקחת ברצינות כי שימוש לא נכון יוביל להפסדים מיותרים [מועטים ככל שיהיו], ולאיבוד אמונה במותג בעוד ששימוש מקצועי יכול להניב מקור הכנסות בלתי נגמר שתלוי רק בכמות שהעסק שלך מסוגל לייצר.

דילוג לתוכן