מה זה ביטקוין

לפני שנתחיל, נציין כי אם ברצונכם לקנות ביטקוין דרך אתר כלשהו (ולא דרך אדם פרטי) אז תיקחו בחשבון שאם אין לכם חשבון באתר כלשהו לרכישת ביטקוין (המלצה שלנו CoinMama) אז קיים תהליך אימות משתמש שלוקח יום עסקים אחד. קחו עצה ותמהרו לפתוח חשבון, רק אחרי שיאשרו אתכם תתחילו לחשוב כמה ביטקוין אתם מוכנים לרכוש (או בזמן שאתם מחכים). קריאה מועילה!

מה זה ביטקוין

בִּיטְקוֹיְן (באנגלית: Bitcoin) פותח בנובמבר 2008 ע"י אדם/קבוצת אנשים המכנים עצמם סאטוֹשי נַקאמוֹטוֹ (Satoshi Nakamoto) ופעם ראשונה שהשתמשו בו הייתה בינואר 2009.

הביטקוין, להבדיל מכסף מסורתי, הוא מטבע עצמאי לחלוטין (לא מופק או מנוהל ע"י מדינה מסוימת) הנשמר בתוכנה הנקראת "ארנק" (הביטקוין עובר מארנק המקור לארנק היעד).

מטרת הביטקוין, לפי המפרט שפרסם סאטושי, היא להמנע מהצורך להשתמש בשירותי צד ג' לצרכי העברות כספים, למשל אם רצית לקנות נכס בארה"ב וברשותך כסף מזומן אז במקום להכניס את הכסף לבנק ולהשתמש בהעברה בנקאית ועל הדרך להיות מחוייב במיסים ועמלות, אתה יכול לרכוש ביטקוין מאדם/אתר ולהעביר את הביטקוין שרכשת לאדם אשר ממנו רצית לקנות את הנכס בארה"ב (ללא כל שימוש בשירותי צד ג' כלשהם).

במקום שמדינה תנהל את המטבע (כמו המטבעות המסורתיים שמדפיסים אותם ומייצרים אותם בהתאם לאינפלציה), הביטקוין מבוסס על מנגנוני קריפטוגרפיה (הנקראים בלוק) ורשת תקשורת עמית לעמית, למעשה כדי לייצר ביטקוין יש צורך בתהליך הנקרא "כרייה" (נסביר את התהליך באמצעות דוגמא, המקור שולח 10 ביטקוינים ליעד, ברגע השליחה היעד מקבל "הודעה" שהתחילה הכרייה ובסופה הוא יקבל את הביטקוין, הכורה מתחיל לכרות את הביטקוין מתוך הנתונים המועברים המוצפנים כשבסוף התהליך הכורה מקבל ביטקוינים לפי "כמה שהוא עבד" והיעד מקבל את 10 הביטקוינים ששלחת אליו).

היתרון המשמעותי ביותר לפי תומכיו של הביטקוין הוא שבשונה מהמטבעות המסורתיים הביטקוין מתוכנן כך שלא יסבול מאינפלציה. זאת מאחר שמספר מטבעות הביטקוין בעולם הוא מוגבל, וכשיסיימו לכרות את כל המטבעות אין שום ישות שתוכל "להדפיס" עוד מטבעות ביטקוין, אפילו לא יוצריו, לכן שינויים דראסטיים בערך הביטקוין לא יחולו עוד אלא הביטקוין יישאר יציב (עם שינויים מינימליים), אך עד אז עוד יש לנו זמן.

מעמד הביטקוין בישראל

ב-19 בפברואר 2014, התייחסו לראשונה לסוגיית המטבעות הוירטואליים באופן רשמי.

בהודעתם ציינו הרגולטורים כי כלל ההיבטים של הסוגיה עדיין נבחנים אך הם מרגישים חובה להדגיש את הסיכונים הכרוכים (לדעתם) בשימוש בביטקוין ובסחר בו. עם זאת באוגוסט 2014 הוקם צוות בנושא מטבעות אוניברסליים מבוזרים שבראשו יעמוד ראש מחלקת המחקר של בנק ישראל.

בנוסף, חשוב לאמר כי אין חוק בישראל האוסר במפורש את השימוש בביטקוין ולכן השימוש בו הוא חוקי לחלוטין, בשנה האחרונה אף הוצבו מכשירי כספומט בדיזינגוף סנטר שבתל אביב המבוססים על סחר בביטקוין ובנוסף ישנה עלייה במספר העסקים בישראל אשר מכבדים את המטבע בתור אמצעי תשלום.

איפה שומרים את הביטקוין 

שלב ראשון למעשה בקניית ביטקוין היא רכישת (ניתן גם בחינם) ארנק דיגיטלי.

ארנק הוא תוכנה שמחוברת לרשת המטבע (לכל מטבע רשת משלו) אשר יכולה לנהל שליחה וקבלה של תשלומים. ניתן לאחסן את הארנק במחשב מקומי או על שרת מרוחק. מחשב מקומי הוא רכיב חומרה הנראה כמו DiskOnKey מוצפן שעליו ניתן לשמור את המטבע הדיגיטלי, לעומת שרת מרוחק שהוא תוכנה שניתן לשים אותה על המחשב או על מכשיר הטלפון ולהיכנס אליה באמצעות סיסמא (ניתן אפילו להגדיר 2 סיסמאות).

ארנק מומלץ על ידינו הוא Electrum – ניתן להוריד אותה מכאן.

(במקרה וברצונכם לרכוש מטבעות שונים עליכם לבדוק האם הארנק שאתם רוכשים תומך במטבע שברצונכם לקנות)

לאחר הורדת התוכנה (אם אתם משתמשים בווינדוס אז כמובן להוריד את הגרסא של הווינדוס), יש להתקינה על המחשב בצורה הבאה: יש ללחוץ על קובץ ההתקנה פעמיים, התוכנה תיצור לך ארנק דיגיטלי ותיתן לך סיד (Seed) הבנוי ממספר מילים (לא משהו קצר), יש לרשום את המילים הללו בצד וללחוץ על Next (הבא), לאחר מכן התוכנה מוודאה כי רשמתם את הסיד בצד על ידי כך שהיא תבקש ממכם לכתוב את הסיד (לא לשכוח לכתוב אותיות קטנות כפי שהובא לכם), לאחר מכן (וכמובן רק אם תרשמו את הסיד הנכון) יידרש מכם ליצור סיסמא (תיצרו סיסמא טובה המכילה אותיות קטנות, אותיות גדולות, מספרים וסימנים – מאובטח ככל האפשר אך סיסמא שתזכרו אותה), לאחר השלב הזה ההתקנה תסתיים וייפתח מולכם הארנק.

בלשונית Recieve תוכלו לראות את כתובת הארנק שלכם, זו הכתובת שאליה תשלחו את הביטקוין במהלך הרכישה, ניתן גם לראות את ה Private Keys שלכם ועוד פרטים על הארנק (כמו ה Server שעליה אתם שומרים את הביטקוין), דברים אלו חיוניים בעיקר כשאתם רוצים להשתמש בארנק במקום נוסף מהמקום שעליו התקנתם בפעם הראשונה (כמו לפתוח את התוכנה במחשב אחר או בסמארטפון שלכם (קיימת אפליקציה לאלקטרום גם כן) ).

ביטקוין כאמצעי תשלום

העברת ביטקוין מתרחשת כתהליך בעל שלושה שלבים:

  1. המשתמש שולח בקשת העברה למשתמש אחר ו2 הצדדים מאשרים את הבקשה (לקנייה או מכירה).
  2. מערכת העמית לעמית של הביטקוין מאשרת את ההעברה ושולחת את הביטקוין למשתמש.
  3. מערכת הביטקוין מצפינה את הביטקוין בתוך בלוק חדש לפי הכתובת שממנו הוא הגיע בדרך שבה לא ניתן לדעת מהיכן הגיע המטבע.

יתרון חשוב של הביטקוין כאמצעי תשלום הוא האפשרות לשימוש בו ברחבי העולם (ניתן להעביר כספים ממדינה למדינה בדקות ספורות), חסרון של הביטקוין הוא הקושי הטכני להשתמש בו (חייב להיות מעורב מחשב או סמארטפון) ושכל פעולה של העברת כספים מצריכה מקור אנרגיה חשמלי וחיבור לאינטרנט.

העברה של כספים למעשה מאופשרת ע"י הכורים, כדי להבטיח שהמערכת לא תהיה כפופה למוקד יחיד.

תשלום במערכת ביטקוין נחשב כתקף רק לאחר ששודר לכל המשתתפים (המקור, היעד והכורים) כדי למנוע דרכים להסתרת תשלומים (כמו למשל לשלם פעמיים באותו זמן בדיוק כדי שהכסף יעבור לשני המקומות בו זמנית (תרמית המכונה "בזבוז כפול") ), תרמית אשר לא אפשרית עקב מנגנון הכרייה.

מערכת הביטקוין לא מבטיחה דרך לוודא מיהו הבעלים של ארנק מסויים, כך שאם שלחת ביטקוין למקום מסויים הדבר היחידי שמצויין הוא הכתובת של הארנק שלך בלבד (הכתובת שממנה הגיע הביטקוין ליעד אשר ניתן לשתף אותה לציבור כי אפשר אך ורק לשלוח אליה).

בנוסף, בדומה לתשלום במזומן, העברת ביטקוין היא סופית ולא ניתנת לביטול, באופן דומה, איבוד קובץ הארנק (או קודי הכניסה לקובץ הארנק) יגרום לאיבוד כל הביטקוינים שיש בתוכו ללא אפשרות להחזירם.

יתרונות וחסרונות של הביטקוין

  • אנונימיות ופרטיות – רכישת הביטקוין בין 2 אנשים שונים היא פרטית לחלוטין, אפשרי לשני אנשים להעביר ביניהם ביטקוינים מבלי לדעת שום פרט מזהה אחד על השני חוץ מכתובת הארנק (אשר אינה יכולה להוביל לבעלי הארנק). בנוסף, אף אחד לא יכול לראות העברות שביצעת או כמה מטבעות יש לך מבלי גישה לארנק שלכם.
  • אין מס על העברות – בדרך כלל כל העברה אשר אנו מבצעים (פן אם מדובר בתשלום בכרטיס אשראי ופן אם מדובר בהעברה בנקאית, תהליכים אשר כוללים מס על ווידוא ההעברה). למעשה ניתן להעביר כספים מבלי לשלם מס על כך כאשר מחכים לכורה שיתחיל לאשר את ההעברה, אך תהליך זה ארוך יותר. הרבה אנשים דואגים להעביר ביטקוין עם מס קטן אשר מושך את הכורים לכרות את הבלוק כדי לזרז את תהליך ההעברה.
  • אין ממשלה מפקחת – מכיוון שאין גוף רגולטורי אשר מפקח על הביטקוין, אין מיסים כמו מיסי קנייה ומיסי זכייה (מה שאומר שאתה יכול לרכוש בית בביטקוין ללא לשלם מס קנייה (אולי מיסים אחרים אך שונים מאלו שהיו לך אם היית קונה את הבית במזומן), אך אם תמיר את הביטקוינים שברשותך חזרה לשקל (או דולר, לא משנה) ותפקידם לחשבון הבנק שלך אז מן הסתם תצטרך להצהיר על הסכום כ"הכנסה" ולשלם עליו את המיסים המתאימים (כמו מס הכנסה). ניתן להתייחס לכך גם כחיסרון כאשר אם, לדוגמא, יום אחד מספר חברות גדולות אשר מקבלות ביטקוין כאמצעי תשלום יפסיקו לעשות כך, ערך המטבע צפוי לרדת (אין אף מדינה שמגבה אותו כמו הדולר, היורו וכדומה).
  • חוסר בהגנות – במערכת הביטקוין לא קיימים מערכות אל-כשל כשזה נוגע לגניבה או איבוד. לדוגמא: אם תאבד את החומרה עליה אתה שומר את הביטקוין (או שהיא פשוט נהרסה) ולא היה לך גיבוי של הכתובות והסיסמאות אז הביטקוינים שהיו לך (ולמעשה כל מה שהיה לך בארנק) אבד לעד ללא אפשרות להחזיר אותו. במקרה שגנבו לך את הגישה לארנק (האקרים או גניבה של החומרה) ושהגנב הספיק לבזבז את הביטקוין לפניך, עקב מערכת העמית לעמית אין שום דרך לעשות ביטול של העסקאות שביצע הגנב (שלא כמו בכרטיס אשראי שאפשר לבצע ביטול עסקה גם לאחר 14 יום).

קיימים עוד יתרונות וחסרונות רבים, אך בחרנו לציין את המשמעותיים ביותר.

איך לקנות ביטקוין?

אז אחרי שהורדנו ארנק (או קנינו ארנק) נשאר לנו את קניית הביטקוין.

עומדים ברשותכם מספר אופציות לקנות ביטקוין:

  1. ניתן לרכוש ביטקוין מבן אדם פרטי – אנשים שרוצים למכור לרוב ניתן להכיר בקהילות הביטקוין הרבות, למשל כמו קבוצת הפייסבוק "מסחר ביטקוין בישראל" שם ניתן לפגוש אנשים שרוצים למכור (או אנשים שרוצים לקנות), להיפגש עם אדם שמצאתם וקרוב אליכם, לעשות את ההעברה (במזומן, העברה בנקאית או כיצד שקבעתם) וכתגובה הם יישלחו לכם את הביטקוין לכתובת הארנק שלכם.
  2. ניתן לרכוש ביטקוין מאתרים אשר מוכרים ביטקוין – צריך לעשות זאת מאתרים אמינים כדי שלא יעבדו עליכם, שני אתרים אמינים המומלצים על ידינו הם BitsOfGold ו CoinMama.

נסביר קצת על ההבדל ביניהם – BitsOfGold הוא האתר המוכר ביותר שאדם מישראל יכול לרכוש ממנו ביטקוין, אם ובחרת להשתמש בכרטיס אשראי ולא בהעברה בנקאית אז BitsOfGold שולח אותך ל CoinMama שם מתבצעת הרכישה. שני האתרים מצריכים הרשמה ואימות משתמש באמצעות תמונה של תעודת הזהות שלכם.

נסביר כעת איך מתבצעת קניית ביטקוין עם כרטיס אשראי דרך האתר CoinMama (באותו אופן עובדת הרכישה מ BitsOfGold רק שדרכם אתם יכולים לבצע את הרכישה אך ורק בהעברה בנקאית מה שמצריך יום עסקים עד שההעברה הבנקאית תתבצע, מה שיגרום לכם לקנות בשער מאוחר הרבה יותר ממה שראיתם שהביטקוין כרגע, מה שלפעמים יכול לגרום להפסדים משמעותיים, לכן הדרך המומלצת על ידינו בסכומים קטנים הוא לבצע את הרכישה באשראי במיידי ולספוג את ה 5% עמלה במקום לחכות יום עסקים להעברה בנקאית ולפעמים לספוג אפילו 25% הפסד):

דבר ראשון שעליכם לעשות הוא להיכנס ל CoinMama, כעת יהיה עליכם להירשם, יש לרשום: Email (אימייל), שם פרטי, שם משפחה, סיסמא, ארץ, ולסמן את הוי (V) שמאשר את התנאים שלהם.

כעת מה שעליכם לעשות הוא לאשר את המייל ע"י כניסה למייל ולחיצה על הקישור ששלחו לך לאחר שנרשמת. לאחר שלחצתם על הקישור יהיה עליכם להתחבר באמצעות האימייל שלכם והסיסמא שבחרתם.

כעת אתם נמצאים ב Dashboard שלכם שם אתם יכולים לראות את ההיסטוריה של כל הרכישות אשר ביצעתם אי פעם דרכם, בשלב זה יהיה עליך ללחוץ על Buy Bitcoin, כעת יהיה עליכם לאשר את הזהות שלכם (תהליך רגולטיבי חובה, מה שגם מעיד על אמינות האתר):

שלב ראשון של אישור הזהות הוא למלא את הפרטים שלכם בנוסף לפרט שהוא טיפה מעצבן, אך כביל, שהוא תוקף פקיעת תעודת הזהות שלכם, לאחר מכן תלחצו על הכפתור Next (הבא).

שלב שני יהיה עליכם להוסיף 3 קבצים: הצד הקדמי של תעודת הזהות שלכם, הצד האחורי של תעודת הזהות שלכם ותמונת סלפי שלכם מחזיקים את התעודה ודף שעליו רשום התאריך של היום ושם האתר CoinMama. זה אולי נשמע די מטופש אך זו פעולה חד פעמית שתצטרכו לעשות והיא מאשרת את זה שהחשבון לא נפתח על ידי תוכנה כלשהי אלא על ידי בן אדם אמיתי אשר רק רוצה לקנות ביטקוין. כעת לחצו על Next.

בשלב זה תצטרכו לחכות יום עסקים אחד כדי שעובד כלשהו בחברה יעבור על הפרטים והקבצים שהעלתם ויראה שהם כבילים ותקינים, אתם תקבלו הודעה לאימייל שלכם אשר אומרת כי סיימו את אישור הזהות וכעת אתם רשאים לקנות ביטקוין דרך האתר CoinMama.

כעת כל מה שנשאר לכם לעשות הוא להיכנס לאתר CoinMama, ללחוץ על קניית ביטקוין ולבחור באמצעי התשלום שבאמצעותו תרצו לשלם, לאחר שתסיימו את ביצוע התשלום יחל תהליך העברת הביטקוין, כפי שזכור לכם מפסקאות קודמות יש כורים אשר צריכים לקרות את הבלוק (וכו' וכו') ולכן תהליך זה יכול לקחת קצת זמן אך לא יותר מדי זמן והצד הטוב בזה הוא שאתם קונים לפי המדד שבו רכשתם את הביטקוין ולא לפי המדד שבו סויימה ההעברה.

איך לקנות מטבעות דיגיטליים אחרים?

אז ככה, לאלו מאיתנו אשר מעוניינים לקנות XRP (ריפל), TRX (טרון) או כל מטבע כזה או אחר, לא ניתן לקנות את המטבעות הללו ב CoinMama ולכן מה שתצטרכו לעשות הוא אחד מ2 דברים:

אפשרות ראשונה – היא למעשה לחפש Exchange אשר מוכר את המטבע שאותו תרצו לקנות, לרוב ניתן למצוא את ה Exchanges אשר מספקים מטבע מסויים באתר של המטבע. מה שתצטרכו לעשות (בקצרה) הוא להוריד ארנק דיגיטלי אשר תומך במטבע שאותו אתם רוצים לקנות (חשוב מאד – ארנקים דיגיטליים מסויימים תומכים במטבעות מסויימים, אם תשלחו את המטבעות לארנק אשר לא תומך המטבעות והכסף שאותו השקעתם, פשוט ייעלמו). לאחר הורדת הארנק, מה שנשאר לכם לעשות הוא להיכנס ל Exchange שמצאתם, להירשם ולרכוש לכתובת הארנק שלכם (הארנק המתאים).

אפשרות שנייה – היא להירשם לפלטפורמת מסחר, להפקיד לשם איתריום או ביטקוין (אשר אותם אתם יכולים לרכוש ב Coinmama), להיכנס למסחר של המטבע שאותו אתם רוצים לרכוש (למשל אם אתם רוצים לקנות TRX עם ביטקוין אז אתם צריכים למצוא את המדד TRX\BTC שם תראו כמה ביטקוין עולה לקנות מטבע אחד של TRX) ולרכוש את המטבע.

האפשרות המומלצת על ידינו היא להשתמש באפשרות השנייה – כך תוכלו להמיר את המטבע שיש ברשותכם למטבע אחר שאותו תרצו לרכוש בתדירויות גבוהות יותר ובנוחות ונגישות רבה יותר תוך כדי צפייה במטבעות אחרים שאולי יעניינו אתכם.

הפלטפורמה המומלצת על ידינו היא Binance – דבר ראשון שארצה לאמר זה שלפלטפורמה זו יש אפליקציה מעולה שמתעדכנת כל הזמן כדי שגם אם אין לידכם מחשב אתם עדיין לא תהיו מנותקים. דבר שני הוא מבחינת אבטחה, Binance מחייבת אתכם להשתמש ב two factor authentication (כל פעם שאתם נרשמים יבקשו מכם סיסמא קבועה וסיסמא משתנה, את הסיסמא המשתנה אתם תוכלו להשיג כשתורידו את האפליקציה של GoogleAuthenticator ולקשר אותה עם החשבון שלכם, שם תוצג לכם סיסמא אשר משתנה כל כמה זמן מסויים ואף אחד לא יכול להשיג את הסיסמא הזו אלא אם כן יש לו את הטלפון שלכם ביד שלו מה שמעלה את רמת האבטחה). דבר שלישי הוא האפשרות שנותנת לכם Binance לשלם את המיסים (עבור כל עסקה שתבצעו תיאלצו לשלם 0.1% מגודל העסקה) באמצעות מטבע הבית שלהם BNB ב50% הנחה (כך שאם אתם משלמים מיסים עם BNB אתם תשלמו רק 0.05% מגודל העסקה בהתאם למדד של הBNB, בנוסף ארצה להוסיף שזהו מטבע מצויין שערכו עולה בהתמדה עקב העלייה בביקוש המסחר בבייננס מה שיגרום לכם בסופו של יום להרוויח משני הכיוונים).

כדי להפקיד ביטקוין או איתריום לחשבונכם ב Binance אתם צריכים ללכת למדור Deposits & Withdrawls ושם ללחוץ על המטבע שאותו תרצו להעביר לפלטפורמה, לאחר הלחיצה תקבלו כתובת ארנק המתאים למטבע שאותו בחרתם אליו תצטרכו לשלוח את המטבעות מהארנק הפרטי שלכם. משך זמן ההעברה הוא לאחר אישור של 2 בלוקים בלבד, מה שיגרום לכך שההעברה תתבצע במהירות (לא יותר מכמה שעות) וללא שום בעיות.

לסיכום

המון אנשים מתעניינים בביטקוין וכל זה קורה מסיבה מסויימת, כמות האנשים שהרוויחו בעקבות המטבע הזה היא מטורפת וכך גם הסכומים. תזכרו לעשות הכל בחוכמה, אין כל כך הרבה מקום לטעויות חוץ מכשרכשתם את המטבע שמתם כתובת ארנק שגוייה, זו יכולה להיות טעות קריטית כי אין לדעת באמת לאן הגיע המטבע אז שימו לב לפרטים הקטנים.

המטבע בתאריך 28.11.17 קבע שיאים כשעמד על 11 אלף דולרים (כיום הוא גבוה יותר) למטבע אחד והוא צפוי רק לעלות כי כמות המטבעות שנשאר לכרות היא לא רבה, מה שיגרום לביקוש גבוה והיצע נמוך ולעלייה של ערך הביטקוין (לפי הדיעה שלנו ושל הרבה מכרים).

טעות נוספת נפוצה היא לחשוב שאפשר לרכוש מטבע בכפולות של 1 (…,1,2,3,4). זו טעות מכיוון שניתן לקנות אף 0.01 ביטקוין אז אל תגידו "אין ברשותי מספיק כסף כדי לקנות מטבע".

בהצלחה!

 

נמשיך לעדכן בקשר למטבע הדיגיטלי שפרץ את השוק, Bitcoin בקרוב מאד.

נשמח לשאלות בנושא כדי לבדוק את מידת ההתעניינות בכל תחום של הביטקוין (אם זה כרייה, ארנקים, רכישה, ביצוע העברות…) כדי שנוכל להוסיף תוכן יותר ממוקד להתעניינות הגולשים שלנו.

דילוג לתוכן